Необхідна умова відкриття та роботи медичного центру у правовому полі — це попереднє оформлення дозвільного документа.
Загальний порядок отримання ліцензії виглядає наступним чином:
- Вибір району та приміщення під медустанову.
- Планування облаштування та оснащення приміщення відповідно до актуальних стандартів галузі.
- Підбір лікарів та іншого медичного персоналу.
- Оформлення потрібних документів.
- Розробка бізнес-моделі подальшого розвитку та масштабування клініки.
Зазначений порядок не є безумовним і може змінюватись в залежності від кількості медпрацівників, наявного бюджету, спеціалізації установи та низки інших факторів.
У будь-якому разі обов'язковою умовою є відповідність наявного приміщення, оснащення та персоналу чинним ліцензійним умовам.
Розглянемо основні етапи шляху отримання ліцензії докладніше.
Крок 1. Як правильно вибрати район та приміщення під медичний центр?
Медичний центр найкраще відкривати там, де постійно живе чи працює велика кількість людей. Людям зазвичай зручно відвідувати лікаря по дорозі з роботи додому й навпаки або навіть в обідню перерву.
Вдале розташування здатне забезпечити половину успіху. Ідеально підходять приміщення, розташовані неподалік зупинок громадського транспорту, а також у спальних районах.
Саме приміщення може розташовуватися лише у нежитловому фонді. Це може бути і 1–2 поверх житлового будинку за умови, що приміщення під клініку було попередньо виведено з житлового фонду.
Вже після отримання ліцензії варто провести рекламну кампанію, основною метою якої є інформування про відкриття нового медичного закладу. Маркетингові заходи можуть містити як офлайн-, так і онлайн-рекламу.
Крок 2. Як облаштувати приміщення медичного центру?
При виборі приміщення варто відштовхуватися від напряму роботи клініки та кількості персоналу. Якщо вимоги до облаштування кабінетів для різних фахівців збігаються, то вони можуть приймати в одному й тому самому приміщенні по черзі. Єдиною умовою в такому випадку є відображення цієї ситуації в штатному розкладі, оскільки лікарі не повинні перебувати в кабінеті одночасно. Таким чином, якщо надання медичних послуг не вимагає застосування специфічного обладнання, то цілком можна заощадити місце й кошти на облаштування клініки шляхом організації прийому спеціалістів різного профілю, наприклад, терапевта та невропатолога, в одному й тому самому кабінеті.
Якщо ж ви плануєте організувати в клініці прийом фахівців, до облаштування кабінетів яких законодавством висуваються особливі вимоги, їхнє дотримання є обов'язковим.
Загалом оснащення приміщення медичного центру має відповідати таким умовам:
- площа кожного кабінету має становити щонайменше 14 квадратних метрів;
- необхідно оснастити та відобразити на плані клініки всі допоміжні приміщення, включно з гардеробом, приймальнею, туалет та інше;
- комунікації, зокрема, водо-, енерго- та теплопостачання мають бути облаштовані з урахуванням усіх норм та справно функціонувати;
- На підтвердження відповідності приміщення вимогам законодавства необхідно отримати акт СЕС.
Крок 3. Як правильно підібрати лікарів та інших медпрацівників?
Відповідно до чинного законодавства для отримання ліцензії на медичний центр важливою умовою є відповідна освіта та кваліфікація персоналу, наявність яких має підтверджуватись такими документами:
- дипломом державного зразка;
- медичним сертифікатом;
- довідкою про присвоєння або підтвердження кваліфікаційної категорії за спеціальністю;
- свідоцтвом про проходження курсів підвищення кваліфікації та перепідготовки молодших медичних працівників;
- копією або випискою з трудової книжки за останні п'ять років.
Крок 4. Які документи знадобляться для відкриття медичного центру?
Відповідність медичного центру законодавчим вимогам підтверджується наявністю наступних документів:
- відомостей про стан матеріально-технічної бази медустанови;
- даних про освіту та кваліфікацію медичного персоналу;
- акту СЕС (за потреби);
- опису всього наявного устаткування та обладнання.
Для отримання ліцензії до цих документів також необхідно додати відповідну заяву.
Після подання документів МОЗ їх розглядатиме протягом 10 робочих днів. На даний момент у зв'язку з карантинними обмеженнями та геополітичною ситуацією цей термін може бути дещо збільшено.
Після отримання позитивного рішення важливо протягом десяти днів сплатити державний збір за видачу ліцензії. Варто пам'ятати, що прострочення платежу може спричинити анулювання ліцензії.
Крок 5. Як вийти на окупність медичного центру?
Згідно зі стандартним бізнес-планом термін окупності медичного центру в середньому становить від двох років. Перші висновки можна робити через півроку з моменту його відкриття. Якщо до цього часу відвідуваність досягне стандартних для даного району показників, це можна вважати гарним результатом, який демонструє високу рентабельність нового медичного закладу.
Якщо справи йдуть вгору і впродовж наступних нести місяців, можна замислитися й про масштабування та відкриття нових філіалів следующих шести месяцев, можно задумываться о масштабировании и открывать филиалы клиники.