Статті

Акт санітарно-епідеміологічного обстеження: особливості отримання для медичних об’єктів

Відкриття медичного бізнесу починається з вибору та оформлення приміщення - воно повинно відповідати державним стандартам для медичних закладів. Сьогодні поговоримо про те, як отримати акт санітарно-епідеміологічного обстеження приміщення та розглянемо особливості цього процесу.

Загальні відомості

Рішення щодо видачі актів СЕС приймає Держпродспоживслужба. Це центральний орган виконавчої влади, діяльність якого координується Кабміном України. Дозвільні документи, які стосуються медичного бізнесу, видаються територіальними органами Держпродспоживслужби в залежності від місця діяльності медзакладу. Також за актом санітарного обстеження можна звертатись до Лабораторного центру МОЗ України. 

Отримання акту СЕС є першим кроком до оформлення ліцензії на медичну практику, яка обов’язково має бути у кожного медзакладу. Така вимога визначається в Постанові Кабміну від 2 березня 2016 р. № 285 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики». 

Виключення стосується тільки медустанов, які здійснюють діяльність лише за напрямком первинної медичної допомоги (сімейні лікарі). Для їх практики не потрібно отримувати санітарно-епідеміологічний висновок. Дані стосовно цього рішення записані в Постанові від 27 грудня 2017 р. №1105 «Про внесення змін у додаток 2 до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики».

Які документи подавати

Для отримання висновку СЕС слід підготувати папери, які відносяться до стандартного переліку та надаються в залежності від виду діяльності організації:

  • Виписка з єдиного держреєстру та інші документи про реєстрацію суб’єкта господарювання;
  • Документи на право користування нерухомим об’єктом (договір купівлі-продажу або оренди та ін.);
  • Технічний паспорт приміщення зі схемою розташування кабінетів та медичного обладнання;
  • Документи облаштування вентиляційної системи;
  • Інформація про спеціальності, за якими планується діяльність закладу і отримання медичної ліцензії;

Додатково можуть знадобитись:

  • Договори на теплопостачання, водопостачання, вивезення відходів і т.п.;
  • Узгодження проведення дезінфекції приміщення;
  • Документи на організацію харчування в медустанові (якщо є власна їдальня);
  • Графік роботи медзакладу та ін.

Процедура отримання акту санепідобстеження

  1. Подання заяви та пакету підготовлених паперів до Держпродспоживслужби;
  2. Розгляд представниками держслужби поданих документів та можливе виявлення невідповідностей;
  3. Проведення інспекційної перевірки медзакладу;
  4. Аналіз результатів проведеного дослідження;
  5. Оформлення акту обстеження в разі позитивного рішення або обгрунтування відмови у видачі дозвільного документа.

Відмова у видачі акту СЕС можлива у випадку надання неповного об’єму паперів або недостовірної інформації, якщо кабінети не відповідають вимогам законодавства або в разі негативних результатів проведеної інспекції. 

Погодження приміщень

Під час вибору розташування та внутрішньої організації будівель для медичних закладів слід керуватися нормами ДБН та СанПін. В залежності від ступеня готовності приміщення (етап проектних робіт, введення в експлуатацію, переведення з житлового в нежитловий фонд тощо) крім акту санітарно-епідеміологічного обстеження об’єкту можуть знадобитися також інші дозвільні документи. Наприклад, декларація на відповідність вимогам пожежної безпеки (видається Держслужбою з надзвичайних ситуацій), дозвіл на переведення в нежитловий фонд (оформлюється в Департаменті архітектури та місцевих органах влади). 

Під час вибору організації внутрішнього простору будівлі, може бути доречним як відкрите планування, так і розділення на окремі кабінети, - все залежить від характеру медичної діяльності, яка планується. В обох випадках потрібно оцінити відповідність площі та інших параметрів кабінетів встановленим вимогам, а далі визначатись в подальших діях перепланування або узгодження приміщення. 

Щодо відкритого планування, законодавство передбачає правила, згідно з якими можлива сумісна практика декількох лікарів в одному кабінеті. У разі проведення консультацій, лікарі можуть працювати в одному кабінеті в різний час. 

У неоднозначних випадках, коли кабінети не повністю відповідають встановленим вимогам, правильним рішенням буде звернення до медичного юриста. Разом з фахівцем керівники медустанов зможуть спланувати подальші дії для досягнення необхідної відповідності. 

 

Акт санітарно-епідеміологічного обстеження є самостійним дозвільним документом та необхідною складовою процесу отримання ліцензії на медичну практику. Його оформлення може займати значний час в залежності від специфіки медичної діяльності закладу та особливостей вибраного приміщення. Врахування всіх юридичних нюансів дозволяє зробити це швидко та ефективно. Досвідчені фахівці  Law&Med допоможуть підготувати заклад до інспекційного обстеження та отримати акт СЕС в короткі терміни.