Статті

Бізнес-план медичного центру: з чого почати?

Перший крок, який необхідно зробити для відкриття закладу охорони здоров’я, - це розробка бізнес-плану медцентра. Сьогодні поговоримо про основні аспекти цього процесу.

Яка структура бізнес-плану та з чого починати? 

По-перше, слід окреслити основні питання, що потребують вирішення в процесі відкриття медзакладу. Кожен з них є самостійним і одночасно важливою складовою в загальній організації медичної установи.

Профіль закладу та напрямок діяльності. 

Спочатку бажано провести аналіз пропозицій на ринку. Це необхідно для того, щоб визначити потребу послуг, які планує надавати клініка, серед потенційних пацієнтів. Наприклад, якщо в даній місцевості вже працюють вузькопрофільні заклади, то відкривати ще один з аналогічним переліком послуг не доцільно. Тоді краще розглянути інший напрямок роботи або запропонувати населенню щось ексклюзивне. При цьому треба зауважити, що такий розвиток подій потребує більших фінансових витрат. Планування напрямку діяльності обов’язково повинно підтверджуватись фінансовими розрахунками, тому що від нього багато в чому залежить сума витрат на організацію медзакладу.

Розташування та вибір приміщення. 

Цей етап охоплює аналіз транспортних розв’язок, виявлення потенційних конкурентів, зручність розміщення будівлі для населення. При цьому слід враховувати обраний напрямок діяльності медзакладу. В залежності від нього потрібно вибирати площу, оздоблення приміщень, тому що для кожної галузі медицини є свої  особливі вимоги до споруд та кабінетів. Наприклад, бактеріологічні та клініко-діагностичні лабораторії завжди розташовують в будівлі нежилого фонду, також як і рентгенвідділення, МРТ, КТ. Виключення стосуються тільки деяких дентальних апаратів з невеликим робочим навантаженням, які можна розміщувати на суміжній з житловою площі. Будівлі медустанов мають дотримуватись правил та державних вимог ДБН та СанПін.

Що стосується рекомендованої законом площі, можна привести такі приклади: мінімальна площа для кабінету стоматолога, якщо задіяне одне крісло, - 14 м.кв., консультативний кабінет лікаря має бути не менше 12 м.кв. Багато моментів залежить від обладнання, яке має бути розташоване в кабінетах. Діагностична та лікувальна техніка потребує виконання вимог до її введення в обіг, розташування та обслуговування. Особливі умови визначені для рентгенобладнання. Необхідно забезпечити відповідний рівень радіаційної безпеки. Крім того, виконання всіх вимог до розміщення рентгенівського обладнання  стане запорукою отримання ліцензії на рентгенапарати, без якої неможливе їх використання. 

Етап вибору розташування та приміщень дуже важливий для майбутнього оформлення медзакладу. Якщо заклад розташований у зручному місці, організовано легкий доступ до будівлі особам з інвалідністю та маломобільним групам населення, якщо виконані вимоги до організації кабінетів, то заклад охорони здоров’я без перешкод зможе отримати акт санітарно-епідеміологічного обстеження, який дасть змогу оформити ліцензію на медичну практику (умови отримання – в постанові Кабміну від 02.03.2016 № 285). Цей документ підтверджує законність відкриття приватної клініки в Україні, а також діяльність державної медустанови.

Домовленість з медичним персоналом

Задовго до моменту відкриття установи слід підготувати перелік спеціальностей згідно з напрямком надання медпослуг та встановити попередні домовленості з персоналом майбутньої клініки. Кваліфіковані кадри спроможні створити гідний імідж медичному закладу, адже уважних та досвідчених лікарів пацієнти будуть рекомендувати своїм знайомим, тим самим збільшуючи кількість звернень до клініки. Кожна медична галузь має свій перелік спеціалістів, якими повинна бути забезпечена медорганізація. Питання кадрів для медичних закладів регулюються наказом МОЗ України № 117 від 29 березня 2002 р.

Стартові витрати

  • Облаштування приміщень. Потрібно спланувати виділення коштів на орендну плату, комунальні послуги, можливі реконструкції і ремонт. Важлива деталь: слід звернути увагу на потужність електроліній – вона має відповідати вимогам для встановлення та експлуатації медтехніки;
  • Обладнання та матеріали. Зазвичай до моменту закупівлі обладнання краще проконсультуватись з лікарем, який буде ним користуватись. Особливо це стосується складної техніки (рентгенів, КТ, МРТ, УЗД-апаратів). Слід обговорити з  фахівцем моделі та марки техніки, яка найкращим чином буде відповідати встановленим вимогам. Медтехніка повинна мати сертифікат відповідності технічному регламенту, що гарантує її відповідність нормам безпеки та дає дозвіл на використання згідно зазначених цілей. Це важливий момент, який потрібно враховувати при купівлі апаратів, особливо тих, що вже були у використанні;
  • Оплата праці. Необхідно сформувати фонд оплати праці (сюди входить податок і військовий збір) та вибрати умови її розрахунку (ставка, додавання відсотків або ін.);
  • Кошторис та собівартість послуг. Даний етап необхідний для розрахунку собівартості кожної медпослуги, яку буде надавати заклад, та визначення умов самоокупності, закладання норм прибутку та прорахування періоду досягнення «точки беззбитковості», моменту прибутковості інвестицій. За допомогою в класифікації та аналізі процесів діяльності медустанови варто звернутись до медичного юриста.

 

Розробка бізнес-плану – запорука того, що будуть враховані всі аспекти підготовки та оформлення закладу охорони здоров’я і належним чином відбудеться інспекція закладу держорганами для отримання дозвільних документів на ведення медпрактики. В процесі складання бізнес-плану в разі виникнення сумнівів краще звернутись до досвідчених юристів Law&Med, які використають свій досвід в таких розрахунках та оформленні ліцензійної документації вам на користь.