Статті

Електронні лікарняні - процес впровадження  та актуальні проблеми

Медична реформа в Україні впроваджує нові процедури та змінює вже існуючі. Це можна побачити на прикладі введення ліцензїї лікаря та переходу до системи електронних листів непрацездатності. Про останні поговоримо детальніше.

Зміст нововведення

Вже певний час триває впровадження системи електронних листків непрацездатності, тобто створення єдиної системи, в якій будуть відображатися дані про пацієнта, захворювання, тривалість лікарняної відпустки та заклад охорони здоров’я, який видав лікарняний. Дана система перш за все призначена для зручності Пенсійного фону та Фонду соцстраху на випадок тимчасової втрати працездатності, адже вони матимуть змогу більш детально планувати витрати на оплату лікарняних та більш ефективно  проводити експертизу тимчасової непрацездатності. А саме в ході відеоконференції Комітету з питань соцполітики 9 грудня 2020 р. було зазначено, що електронний лікарняний буде запобігати витратам на фальсифіковані лікарняні, що виписуються минулою датою в бумажному варіанті документів.

Єдиний електронний реєстр

Новий процес базується на зберіганні та використанні даних про створення, видачу та продовження лікарняних. Вони зберігаються в Єдиному електронному реєстрі, за допомогою якого реалізуються права застрахованих осіб на допомогу при непрацездатності та вагітності і пологах. Також це гарантує оплату перших п’яти днів хвороби, яка зазвичай здійснюється за кошти роботодавця.

В реєстрі також міститься обліковий номер платника податків, причина та період, в який особа була непрацездатна. Інформація з реєстру надається:

  • Особі – власнику даних;
  • Страхувальнику за період, коли є фіксовані з ним через електронний кабінет трудові відносини;
  • Особі, яка зафіксувала тимчасову непрацездатність. Процес засвідчення має проходити в електронній системі охорони здоров’я.

З 01.05.2021 року застосовується Порядок організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього, затверджений Постановою КМУ від 17 квітня 2019 р. № 328

Схематично нову систему можна представити наступним чином:

  1. Пацієнт звертається до лікаря.
  2. Лікар формує медичний висновок про тимчасову непрацездатність.
  3. Внесення медичного висновку до електронної системи охорони здоров’я eHealth.
  4. Формування Пенсійним фондом  записів в Реєстрі.
  5. Видача листка непрацездатності в електронному вигляді.

Листок непрацездатності може бути сформований в паперовому вигляді як витяг з Реєстру, або передаватися роботодавцю в електронному вигляді.

Фактичні відомості процесу

  • Протягом 2020 р. електронну медичну картку отримали 13 мільйонів громадян;
  • Запуск електронного лікарняного в тестовому режимі планувався влітку 2020 р., але згодом його перенесли на 2021р.;
  • Можлива інтеграція електронного кабінету пацієнта з додатком «Дія», що запланована МОЗ.

Враховуючи те, що система Реєстру отримує дані з електронної системи здоров’я, заклад обов’язково має бути підключений до eHealth за допомогою медичної інформаційної системи (МІС), а лікарі, що мають право видавати лікарняний, обов’язково вказані як медперсонал та повинні мати власний електронний цифровий підпис в системі. Наразі є питання до  постачальника МІС, чи має вона всі необхідні модулі для такої співпраці. Також це можна перевірити за допомогою сервісу eHealth: https://ehealth.gov.ua/pidklyucheni-do-ehealth-mis/

Для того, щоб дана система запрацювала, необхідно прийняття МОЗ ряду нормативних актів, зокрема затвердження «Порядку формування та видачі медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків електронної системи охорони здоров’я», який на даний момент існує лише у вигляді проекту.

На практиці невідомо – чи запрацює дана система повноцінно з 1 травня, адже її впровадження вже кілька разів відтерміновувалось. Заступник міністра МОЗ підкреслював, що за останній час розроблено зміни до деяких постанов Кабміну, які стосуються Електронного реєстру листків непрацездатності. Наразі вони очікують ухвалення.

В проекті «Порядку формування та видачі медичних висновків…» зазначається, що всі норми, які регламентували процес видачі листів непрацездатності в паперовому вигляді, втрачають чинність з моменту його затвердження, але застосовуються до того часу, коли з’явиться технічна можливість внесення даних до Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я. Тобто у початковому періоді електронні документи будуть існувати паралельно з паперовими.

Як і в процесі формування постанов з ліцензування МОЗ України,  або будь-яких змін в медичному праві, законодавством передбачений певний перехідний період для впровадження цих змін. Це також стосується і  електронних листів непрацездатності. Нова система оформлення лікарняних має поступово налагодити та спростити взаємодію лікарів, пацієтів, роботодавців та страхових представників.