Статті

Цього разу в своєму блозі я хочу розглянути тему, яка є актуальною для будь-якого медичного бізнесу, який передбачає використання у роботі наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів. Така діяльність потребує отримання окремої ліцензії на прекурсори. У свою чергу, обов’язковою умовою для її оформлення є попередній дозвіл від Нацполіції на використання наявних об'єктів та приміщень для зберігання наркотиків. Саме цей документ та умови його отримання далі я розгляну детальніше.

Законодавча база

Юридичною основою для оформлення зазначеного дозволу є наказ Міністерства внутрішніх справ №52 від 29.01.2018. Він скасовує попередній наказ МВС від 15.05.2009 № 216 «Про затвердження Вимог до об’єктів і приміщень, призначених для здійснення діяльності з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів та зберігання вилучених з незаконного обігу таких засобів і речовин».

Ключові умови 

В цьому документі прописані вимоги як для медичних, так і для аптечних закладів та складів. Вони дещо відрізняються. Також є нюанси в залежності від типу медичних препаратів. 

Думаю, доцільно зазначити основні вимоги, які висуває МВС в своєму наказі для відкритих місць зберігання — об'єктів та для закритих — приміщень:

  • об’єкти треба огороджувати парканом та облаштовувати їх нижче за прилеглі будинки;
  • всю територію медзакладу або аптеки необхідно захистити багаторубіжною сигналізацією;
  • стіни, підлога та стеля усіх кімнат повинні бути надійними: еквівалент міцності стін — цегла товщиною щонайменше 50 сантиметрів;
  • вікна мають бути закриті решітками з металу;
  • вхідні двері мають щільно прилягати до дверної коробки, їх виготовляють з металу або додатково зміцнюють, а зсередини двірний отвір захищають сталевою решіткою;
  • прекурсори, наркотичні та психотропні речовини необхідно зберігати в сейфах чи металевих шафах, які кріпляться до підлоги чи стіни.

Хочу звернути окрему увагу на пункт щодо необхідності встановлення сигналізації із точковими електроконтактними і/або магнітоконтактними сповіщувачами. Він є бажаним, але не завжди обов’язковим. Наприклад, ФОП за наявності ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики можуть обійтися і без цієї системи,  так само як і аптечні заклади, будівлі яких спочатку не мали такого призначення. В цих випадках достатньо звичайної місцевої сигналізації.

Порядок і терміни отримання дозволу

Місця та об’єкти, де зберігаються наркотичні засоби й прекурсори, медичні заклади визначають самостійно. Після того, як це буде зроблено, необхідно подбати про задоволення вимог, які зазначено вище. Наступний етап — це подання заяви та інших документів до територіального відділення МВС. 

Разом із заявою подається наступне:

  • завірені копії статуту медзакладу із вказанням даних про необхідність застосування в роботі наркотичних препаратів;
  • завірені копії паперів про право власності або оренди на нерухомість або об’єкти, для використання яких необхідний дозвіл;
  • план-схема усіх об’єктів та приміщень із вказанням місць концентрації наркотичних речовин, а також маршруту їх транспортування, якщо такі дії передбачаються;
  • докази наявності сигналізації та належної охорони закладу;
  • дані про працівників, які контактуватимуть з наркотичними речовинами та прекурсорами.

Ці дані ретельно перевірятимуться представниками МВС, про що складається відповідний акт. На його основі виноситься офіційне рішення щодо надання дозволу або відмови в ньому із вказанням умов, які стали причиною цього. Повторна подача заяви можлива лише при усуненні зазначених причин. Також подавач заяви може оскаржити прийняте рішення у встановленому законом порядку.

Тему отримання дозволу та ліцензії на використання наркотичних засобів, психотропних речовин й прекурсорів в медичній діяльності я обов’язково продовжу в наступних публікаціях.