Статті

Державна програма медичних гарантій: що варто про неї знати приватному медичному закладу?

В рамках проведення в Україні медичної реформи та зі вступом в дію Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" приватні медичні центри і інші заклади охорони здоров‘я з недержавною формою власності поступово залучаються до процесу надання послуг в межах Державної програми медичних гарантій.

В чому відмінність? "Гроші ходять за пацієнтом"

Такі послуги – платні, але сплачує їх не пацієнт особисто, а держава в особі Національної Служби Здоров‘я України (НСЗУ). Як це відбувається?

Принцип простий: чим більше пацієнтів отримало послуг в приватній клініці – тим більше її фінансування від НСЗУ. Тобто, буквально "гроші ходять за пацієнтом". Прийшов пацієнт – прийшли гроші.

Як стати частиною цього механізму і взяти участь в Державній програмі медичних гарантій?

  1. Кабінет Міністрів України щорічно затверджує Порядок реалізації держгарантій медобслуговування населення. Порядок містить перелік медичних послуг, які фінансуються державою, розмір цього фінансування, порядок розрахунків з клініками та медичними центрами. Як правило, охоплюється весь об‘єм медичної допомоги – від первинної до вартісної спеціалізованої високого рівня.
  2. НСЗУ, як розпорядник коштів бюджету, в Специфікаціях надання медичних послуг, викладених на своєму сайті – визначає умови по кожному виду медичних послуг і строки укладання договорів з медичними закладами.
  3. Медичний заклад, який бажає взяти участь в Програмі, укладає з НСЗУ договір, в якому, зі своєї сторони – бере обов‘язок надавати певний перелік медичних послуг, а НСЗУ, зі своєї – компенсувати закладу вартість фактично наданих медичних послуг.
  4. Клініка щомісяця має звітувати в НСЗУ щодо кількості пацієнтів, які отримали медичні послуги в її стінах, і отримує від НСЗУ на підставі цього звіту фінансування.

Як укласти договір з НСЗУ і що для цього потрібно?

  1. Медичний заклад має мати ліцензію на здійснення медичної практики.
  2. Клініка має відповідати умовам НСЗУ щодо конкретного виду медичних послуг: мати достатню кількість фахівців відповідного профілю, достатнє матеріально технічне забезпечення процесу і т.д.
  3. Електронна система охорони здоров‘я eHealth. Комунікація між медичним центром і НСЗУ здійснюється винятково в електронному вигляді через базу даних eHealth, тому лікарні необхідно обрати МІС - Медичну Інформаційну Систему, яка по суті є "браузером", через який і йде обмін інформацією з системою eHealth.
    Крім того, МІС дає додаткові можливості: запис на прийом до лікаря онлайн, електронний рецепт, електронне направлення, ведення облікової медичної документації.
    Зараз на ринку представлено близько 20 МІС, треба обрати, з якою конкретно буде працювати медичний заклад. При цьому варто звернути увагу як на можливість співпраці з НСЗУ через модулі цієї МІС саме по обраним спеціалізаціям медичних послуг, так і на наявність додаткових можливостей, наведених вище.
  4. Верифікація медичного центру (клініки). Після того, як обрано МІС і дані передані в систему eHealth – НСЗУ перевіряє надіслані дані і надає (чи не надає) лікарні статус "активна". Дані включають в себе:
    • назва закладу;
    • Ліцензія;
    • Список лікарів;
    • Склад матеріально-технічної бази.

Отримання такого статусу – ознака того, що медичний центр пройшов перевірку НСЗУ і готовий для подальших дій.

5. Укладання договору з НСЗУ. Формалізація відносин центру і НСЗУ проходить у вигляді підписання Договору електронними підписами. З цього моменту медичний заклад є повноцінним учасником Державної програми медичних гарантій.

Важливі нюанси: тарифи

Оскільки медичний бізнес є хоч і медичним, але все-таки бізнесом, то першочергове його завдання – отримання прибутку. Але бюджетне фінансування обмежено встановленими тарифами, які розраховуються за допомогою встановлення фіксованої базової ставки на певний вид медичних послуг, з коригуванням коефіцієнтами, які враховують стан Держбюджету (виділені гроші на медицину), складність конкретного лікарняного випадку, вік пацієнту та інше.

Тому у випадку, коли встановлений НСЗУ тариф менший, ніж розрахований медичним центром прайс на свої послуги – оплата відбувається лише в розмірі тарифу НСЗУ. При цьому лікарня не може вимагати від пацієнта доплати або відмовити в наданні медичної допомоги.