Сьогодні я хочу розглянути важливу для власників аптек тему реімбурсації та законодавства, яке регулює дане питання.
Отже, для початку розберемося з термінологією. Реімбурсація — це механізм забезпечення пацієнтів необхідними їм медикаментами, при якому адресно відшкодовуються витрати на призначене фахівцем лікування.
Таким чином, населення може отримувати необхідні ліки в аптеках, а витрати на це в подальшому повністю або ж частково компенсуються страховими або державними установами. Але мета реімбурсації — не лише забезпечення населення необхідними ліками, але й вплив на ціноутворення в даній сфері, з гарантування прозорості витрат державних коштів.
Механізм реімбурсації
Перші спроби запровадити реімбурсацію в Україні були зроблені в 2013 році, а вже в нинішньому, 2019, програми почали працювати наповну.
В цілому механізм реімбурсації виглядає наступним чином: пацієнт оплачує в аптеці різницю між фактичною та реферальною ціною на ліки (яка зазвичай мінімальна) і віддає рецепт, за яким частина, що залишилася, компенсується установі з бюджетних коштів.
З 1 квітня нинішнього року діє оновлена програма реімбурсації, більш відома як «Доступні ліки». Цей процес керується Міністерством охорони здоров'я України і передбачає укладання прямих договорів з Національною службою здоров'я України (НСЗУ) як з єдиним замовником послуг для всіх аптек, що бажають стати учасниками програми.
Як приєднатися до програми реімбурсації?
Важливим кроком у практичній реалізації реімбурсації є активне впровадження електронної системи eHealth, що дозволяє забезпечити прозорість процесу на всіх етапах — від виписки рецепта до компенсації коштів.
Для участі в програмі аптекам необхідно забезпечити наступне:
- встановити комп'ютерне обладнання та підключити його до інформаційної системи eHealth;
- написати заяву і підготувати пакет документів для подачі до НСЗУ.
Яким чином подається заява до НСЗУ?
Як я вже зазначав вище, для подачі заяви на участь у програмі реімбурсації попередньо необхідно зареєструватися в електронній системі. Власне, подача заяви відбувається саме там шляхом заповнення окремих полів спеціальної форми. У ній треба буде вказати наступну інформацію:
- ПІБ заявника;
- документ, на підставі якого діє заявник і термін його актуальності;
- банківські реквізити;
- список зареєстрованих в системі аптек, які братимуть участь у програмі.
Додаткові документи можна надсилати в прикріплених файлах.
Таким чином, реімбурсація виглядає як програма, вигідна для обох сторін — і для власників аптек, і для населення. Оскільки в такому широкому обсязі реімбурсація лише починає запускатися, більш ґрунтовні висновки можна буде зробити не раніше, ніж за рік. Але я обов'язково ще буду розглядати цю тему в своїх наступних публікаціях.